Utilizamos cookies propias y/o de terceros para realizar el análisis de la navegación de los usuarios de nuestra web. Más información.
El Suprem aplana el camí per a la devolució de la plusvàlua municipal

El Tribunal Suprem ha aplanat el camí per a la devolució de la plusvàlua municipal amb una sentència en la qual ha rebutjat la negativa de l'ajuntament de Lleida a retornar-la a un contribuent que no va impugnar la seva inconstitucionalitat sinó que negava que hi hagués hagut un increment de valor.
Podeu consultar la resolució a l'enllaç adjunt.
En la sentència, del 27 de juliol, el Suprem va dictaminar a favor d'un particular que demanava al consistori la devolució de l'impost i va sentenciar que la seva liquidació és “invàlida i mancada d'eficàcia per la inconstitucionalitat de les normes legals de cobertura”.
En el cas que ha analitzat el Suprem es dirimia una quota de 610.027,29 euros per la venda d'immobles i locals per 6.010.121,04 d'euros. L'alt tribunal ha sentenciat que el pagament corresponent en concepte d'Impost sobre l'Increment del Valor dels Terrenys de Naturalesa (IIVTNU) “té un abast confiscatori de la riquesa gravada”. Per tant, “resulten contraris al principi de capacitat econòmica i a la prohibició de confiscatoriedad aquells supòsits en els quals, com és el cas litigiós, l'import de la quota tributària a abonar en concepte del IIVTNU resulti equiparable, en una proporció materialment equivalent a la quantia de la plusvàlua realment obtinguda per l'obligat tributari, que una vegada deduïda la quota que correspondria per IIVTNU és una plusvàlua inapreciable en proporció al valor d'adquisició”, assenyala la sentència.
La sentència facilita recobrar el pagat a aquelles persones que ho van recórrer abans del passat 26 d'octubre -data de la sentència del Tribunal Constitucional declarant inconstitucional aquest impost- però que només van impugnar la inexistència del suposat increment del valor en la transmissió sense fer al·lusió a la possible inconstitucionalitat del mètode de càlcul de la base imposable. La qüestió sobre la inexistència de l'increment del valor ja ha quedat superada actualment, com a conseqüència de la declaració d'inconstitucionalitat efectuada per Constitucional a l'octubre de l'any passat.
Per això, la sentència se centra sobre el fet que el recurrent no havia impugnat la liquidació tributària emparant-se en la possible inconstitucionalitat del mètode de càlcul de la base imposable del tribut, tan sols aquesta inexistència d'increment de valor.
Font de la notícia: Abogacia.es